På bilden:
Joachim Bäckström
Medlemmar ur Göteborgsoperans kör
Libretto Kerstin Perski
Musik Paula af Malmorg Ward
Beställningsverk för Göteborgsoperan
Urpremiär 2023
Regi Clara Svärd
Scenografi & kostym
Marika Feinsilber
I ”Mytomania” heter det att lögnen är ”som champagne, ju värre desto ljuvare”. Och att den är ”krutet som får tristessen att explodera i färg”…
Paula af Malmborg Wards och Kerstin Perskis sinne för operadramaturgi har också resulterat i ett antal exemplariska rivalitetstrianglar, vilka Verdi skulle ha applåderat…
Det är i de scener då de här spänningarna ökar, vilket sker i andra akten, som ”Mytomania” verkligen framkallar känslan av stor operakonst.
DN
På bilden:
Vivianne Holmberg
Lena Willemark
Libretto Kerstin Perski
Musik Karin Rehnqvist
Beställningsverk för Kungliga Operan, Stockholm
Urpremiär 2022
Regi Natalie Ringler
Scenografi Anna Heymowska
Kostym Moa Möller
Nutida Musik, feb – 23
”Perskis språk är storslaget och ofta direkt…men också mer poetiska formuleringar, särskilt
kring saknaden… Den stora behållningen jag tar med mig blir ändå ytterligare ett rikt libretto
av Kerstin Perski. Tillsammans med exempelvis Zebran och Vargen kommer tillför hon
svensk operakonst berättelser med rollfigurer som känns djupt mänskliga och som man knyter
an till under föreställningen. Därtill komplexa och väl utarbetade berättelser som både känns
tidlösa och drabbande.”
På bilden:
Georg Källström
Luthando Qave
Libretto Kerstin Perski
Musik Tebogo Monnakgotla
Beställningsverk för Vadstena Akademien
Urpremiär 2021
Regi Deda Cristina Colona
Scenografi & kostym Bente Rolandsdotter
”Librettisten Kerstin Perski betonar framför allt människors reaktioner på det politiska
skeendet och hur det förändrar dem. Språket växlar mellan glödande kärlekspoesi och
skoningslös satir över de välvilliga aktivisternas självgodhet. En obetalbar scen är när den
provocerade John bjuder på fårhjärna och får dem att äcklade vända sig bort. Jag påminns
omThomas Adès ”The exterminating angel”och dess skoningslösa drift med borgerlig
förljugenhet och etikett, fast rollerna här är omvända.”
SvD
På bilden:
Jacques Imbrailo
Selma Buch Örum Villumsen
Marie Arnet
Medlemar ur Jyske Operas kör
Libretto Kerstin Perski
fritt efter filmen Brødre
av Susanne Bier och Thomas Jensen
Musik Daniel Bjarnason
Beställningsverk för Jyske Opera, Århus
Urpremiär Augusti 2017
Regi Kaspar Holten
Scenografi & kostym Steffen Aarfing
“Discovering a new opera has rarely been such a pleasant surprise for me.Brothersis a first
rate work, both musically and dramatically…a high-quality piece among the best
contemporary operas I have seen.
The libretto is the work of Swedish writer, dramaturgKerstin Perski, whose sophisticated,
belletristic lyrics were written after Susanne Bier´s film of the same title…
Armel Festival Budapest 2019.
På bilden:
Nina Stemme
John Lundgren
Libretto Kerstin Perski
fritt efter filmen Notorious av
Alfred Hitchcock
Musik Hans Gefors
Beställningsverk för Göteborgsoperan
Urpremiär 2015
Regi Keith Warner
Scenografi & kostym David Fielding
”Tillsammans med sin ypperliga librettist Kerstin Perski har Gefors också sett igenom
betydelsen av själva intrigen och funnit det operamässiga i ”Notorious” på samma sätt som
Verdi och Wagner skulle ha gjort.”
DN 2015
På bilden:
Christina Nilsson
Johanna Rudström
Libretto Kerstin Perski
Musik Moto Osada
Beställningsverk för Vadstena Akademien
Urpremiär 2015
Regi Nils Spangenberg
Scenografi & kostym Marika Feinsilber
“De Odödligas sång är mycket poetisk. Tacksamt nog finns hela librettot i programmet.
Det är skön läsning även efteråt. Kerstin Perski har skrivit en fantastisk text..."
På bilden:
Elsebeth Dreisig
Libretto Kerstin Perski
fritt efter en novell av Christian Winther.
Musik Niels Marthinsen.
Beställningsverk för Jyske Opera.
Urpremiär Århus 2006
Regi Elisabeth Linton
”Skriftestolen är en äkta romantisk melodram, en jättebra historia med den sortens saftiga, känsloladdade innehåll som passar operagenren...en vacker och effektiv text.”
Politiken 2006
Libretto Kerstin Perski
fritt efter en novell av Thomas Mann.
Musik Carin Bartosch Edström
Beställningsverk för Vadstena Akademien
Urpremiär Vadstena slott 2005
Regi Pontus Plaenge
Scnenografi & kostym Carolina Wolff
"Musiken klingar anspråksfullt från minsta flöjt till brölande kakafoni, sångarnas kraft är fullödig och librettot en sjudande brygd av kärlek, magi och frågan om identitet.”
NT 2005
Libretto Kerstin Perskin
till en orkestersaga för skådespelerska
och orkester.
Musik Karin Rehnqvist
Beställningsverk för Svenska kammarorkestern, Scottish chamber orchestra m.fl.
Urpremiär Örebro konserthus 2004
Regi Ivan Ossoinak
”Den mycket fantasifulla orkestersatsen, som är utformad av tonsättaren Karin Rehnqvist, är en fullträff som i högsta grad förstärker och illustrerar författaren Kerstin Perskis texter. Det uppstår heller inga longörer i pauser mellan text och musik, och orkestersatsen tar aldrig överhanden på bekostnad av talrollen, tvärtom sammansmälter de båda smidigt och smakfullt till en konstnärlig enhet.
Örebro-Kuriren 2004
På bilderna:
Mikael Axelsson
Catarina Lundgren
Nicola Matisic
m.fl.
Libretto Kerstin Perski
fritt efter En hunds hjärta av Michail Bulgakov.
Musik Paula af Malmborg Ward
Beställningsverk för Vadstena Akademien
Urpremiär Vadstena 2004
Regi Nils Spangenberg
Scenografi & kostym Marika Feinsilber
”Stoffet är hämtat från Michail Bulgakovs roman `En hunds hjärta´, som Kerstin Perskis förfarna librettisthänder skattat på en mångfald motiv:
Det börjar till synes som en renodlad fars men fördjupningen infinner sig steg för steg, utan att underhållningsvärdet äventyras…Ärret tycks höra till de konstverk som växer och växer, även efter ridåfall…
Sydsvenska Dagbladet 2004
En operarysare
för barn från 10 år
Libretto Kerstin Perski
i tysk översättning av Gisela Gronemeyer.
Musik Karin Rehnqvist.
Beställningsverk för Regionteatern Blekinge Kronoberg.
Premiär: Tyskland, 2003/2006/2012
På bilden:
Kristine Scholz
Libretto Kerstin Perski
till en kortopera för sopran och piano.
Musik Jonas Forssell
Urpremiär: Kilen Stockholm, 2002
Sopranen Ibba Andersson, som tillsammans med sin man utvecklar Forsbys musikcenter, uppträdde tillsammans med pianisten Kristine Scholz.
De båda framförde en klassisk musikkabaré som bygger på en tradition som utvecklats i slutet av 1800-talet. Text och musik tar upp aktuella samtidsämnen och gisslar gärna företeelser i samhället.
De båda artisterna framförde texter om nutidsmänniskan skrivna av kända författare som Jonas Gardell och Niklas Rådström.
Av de specialskrivna texterna var kanske den mest tankeväckande av Kerstin Perski. I text och musik beskrevs livets alla dagar som ett CD-romspel, med möjlighet att deleta de tråkiga, onödiga dagarna. Men vad är det den stressade nutidsmänniskan vill ha kvar? Vilket liv vill vi leva? Duger inte vardagen?”
Allt om Fjärdhundra 2002
På bilden:
Christina Knockenhauer
Libretto Kerstin Perski till ett operadrama.
Musik Paula af Malmborg Ward.
Beställningsverk för Smålands musik & teater.
Urpremiär: Jönköping, 2002
Regi: Eva Haglund.
"Paula af Malmborgs musik fungerar som ett sammanhållande kitt. Den är spännande, rolig, vacker, infallsrik och kongenial med librettot. Oftast går text och musik ihop som ett nyförälskat par."
Jönköpingsposten 2002
På bilderna:
Carin Zander
Monica Danielsson
Tove Nilsson
Operarysare för barn från 10 år
Libretto Kerstin Perski
Musik Karin Rehnqvist.
Beställningsverk för Regionteatern
Blekinge - Kronoberg.
Urpremiär: Växjö, 1999
Regi: Marie Feldtmann.
_
”Grundidén är lika enkel som genial. För vilket ämne är mer aktuellt och samtidigt så tidlöst som det om barns utsatthet inför omgivningen och kraven på anpassning och vackert utseende?”
DN 1999
På bilderna:
Michael Weinius
Stefan Dahlberg
m.fl.
Libretto Kerstin Perski fritt efter en verklig händelse
Musik Hans Gefors
Beställningsverk för Malmö Opera.
Urpremiär: Malmö, 1997
Regi: Lars Rudolfsson
Scenografi Sören Brunes
”Kerstin Perski har skrivit ett äkta operalibretto…hon tar bara ett visst avstamp i vardagsrealismen och koncentrerar sig istället på det väsentliga, vad som sker inuti människorna, ger det en språkligt förtätad form”
Aftonbladet 1997
Tysk produktion i Lübeck
DER WOLF KOMMT i översättning av
Eberhard Eyser 2003