En helaftonspjäs av Kerstin Perski
Antal roller 7
Urpremiär Orionteatern 2013
Regi Michaela Granit
Scenografi & Kostym Karin Lind
”I Erikssons land finns inga fula kläder…
inga snuskiga friare… Nej, här hos oss får du stoppa i dig godis hela dagarna och bo i ett sånt där fancyfancy kök och plaska runt i en jacuzzi morgon middag kväll. Och aldrig mer dom där hålen som bara växer…Nej, här hos Eriksson börjar paradiset NU och varar så länge du orkar stå på benen.”
Dramatisering av Kerstin Perski fritt efter
"Löwensköldska ringen","Charlotte Löwensköld"
och "Anna Svärd" av Selma Lagerlöf.
Ett beställningsverk av Stockholms Stadsteater
Antal roller 17
Urpremiär 2008
Regi Elisabeth Frick
Scenografi & Kostym Marika Feinsilber
”Charlotte känner väl till historien om min far
och Malvina Spaak?”
”Hur skulle jag ha kunnat undgå att snubbla över den där gamla spökhistorien?”
”Spökhistoria eller inte. Det som står skrivet i stjärnorna kan vi inte ändra på.”
”Det är värre med det som står skrivet i våra huvuden.”
Helaftonspjäs av Kerstin Perski
Beställd av Stockholms Stadsteater
Antal roller 20 som kan gestaltas av 8 skådespelare
Urpremiär 2005
Regi Michaela Granit
Scenografi & Kostym Karin Lind
”Nummer åtta sju nio tre. Spielrein Sabina.
Född i Rostov vid Don artonhundraåttiofem.
Dotterdotter till en judisk profet. Hysterika.
Nära att dö av kärleken. Av egen kraft räddad
och transformerad till psykoanalytiker.”
"På sätt och vis är det dig jag har att tacka för allt."
"Inga tacksägelser, tack."
"Allt jag tror på har jag varit trogen tack vare dig."
"Jag får kväljningar. Jag har inte gett dig någonting att tro på!"
"När jag hade skrivit på din värdelösa papperslapp förstod jag att jag bara hade en sak att hålla mig till. Min musik."
Ungdomspjäs av Kerstin Perski
Beställd av Regionteatern Blekinge Kronoberg
Antal roller 3 samt 1 gitarrist/sångare
Urpremiär Växjö 2003
Regi Anette Norberg
Helaftonspjäs av Kerstin Perski
Beställd av Dalateatern
Antal skådespelare 6 som gestaltar ett flertal roller
Urpremiär Faluns gamla regemente 2001
Regi Barbro Enberg
SLAGG är en pjäs som vuxit fram ur vårt behov att förstå varför det blev som det blev. Var kommer vi ifrån och vart är vi på väg? Fyra generationers öden väver ett nät som sträcker sig från början av vårt sekel till idag. Här finns Maj som rymmer från smeden för att föda sitt enda barn. Albertine, som drömmer om att få se vad som finns bortom trädtopparna. Ivar, tågkonduktören med författardrömmar som vill veta sanningen om sin härkomst. Och som spindeln i nätet hamnar Jakob, en man i sina bästa år som lever i Sverige i början på 2000-talet. Vad har alla de andras berättelser med honom att göra? Varför har han kommit till den här avfolkade platsen? Och vad är det han får reda på genom att lägga ihop alla pusselbitar?
"Varför dog mamma när hon födde mig?"
"Det var febern. Spring ut och lek nu!"
"Men varför fick hon feber av att föda mig?"
"Hon var så utmattad, stackarn. Vad är det du har bakom ryggen?"
"Varför får jag inte träffa min pappa?"
"Träffa smeden? Om du visste vad han gjorde med din mamma.
Och alla dina döda syskon…"
Monodrama av Kerstin Perski
Antal roller 2
Urpremiär Backstage 1999
Regi Kerstin Perski
”Nu är det bara så. Några ska gå den här vägen och då måste det stå någon härnere som slussar över dem till andra sidan. Vem skulle ta på sig det här om inte jag gjorde det? Lätt att sitta där och ömka.
Men någon styckmördare i lekparken vill ni inte ha.
Även om hon ser ut som en ängel. Även om axlarna är späda som på en liten fågel.”
Helaftonspjäs av Kerstin Perski
Antal roller 7
Urpremiär Plaza 1994
Regi Bodil Lagerås
Scenografi & kostym Christer Schweitz
”När natten faller på och alla sover
smyger Nalle Puh ner från Cristopher Robins säng.
Han smyger genom den mörka, mörka korridoren,
ner för de mörka, mörka trapporna, genom det mörka,
mörka vardagsrummet där det stora puckelryggiga
trollet bor. Han öppnar darrande den stängda dörren
till sin mammas sovrum…klättrar upp i sängen…in i famnen.”
Texter av Kerstin Perski m.fl. till judiska cabaréer.
Judiska teatern 1988-1994.
Regi Judit Hollander
Medverkande
Georg Albertsson
Rolf Rang
Björn Wahlberg
Anders Andersson
Thomas Roos
Kjell Tovle
Magnus Eriksson
Metin Ardel
Kenneth Bergström
Stalle Ahrreman
Per-Åke Holmlander
Arvid Pettersson
Nicke Lundblad
Calle Törnros
Jani Kaukiainen
Diego Feldman
Cecilia Nilsson
Dramatisering av Kerstin Perski
fritt efter ”Han sålde sin frihet” av
Otfried Preussler
Urpremiär Orionteatern 1993
Regi Lars Rudolfsson
Scenografi Lars Kleen
Kostym Görel Engstrand
”Jag drömde om dig.
Du var en fågel som flög ner till mig.
Jag gav dig vatten.
Du drack och blev dig själv.
Som nu."
samt en kvinnokör och boaormen Pettersson
I rollen som Dolores
Michaela Granit
Monodrama av Kerstin Perski
Urpremiär Teater Bouffons 1992
Regi Judit Hollander.
Scenografi & kostym
Tomas Sjöstedt och Inkan Aigner
”Jag stannar här en stund.
Jag stannar här och koncentrerar mig.
Det gäller att avskärma alla yttre stimuli. Lyssna inåt.
Allt går att bemästra bara man är disciplinerad och medveten. Så.
Här känns det bra. Därnere är det mörkt och obehagligt.
Jag menar rent konkret. Som när man är liten.
Det är ett konkret mörker därnere.
Jag tycker att livet ska vara ljust och vackert.
Ser ni hur ljus jag är?
Jag känner mig som en ljusprinsessa häruppe.”
Medverkande
Lotta Östlin
Inger Norryd
Georg Albertsson
Ali Ben Hassan
Magnus Eriksson
Kerstin Rabe
Olof Huddén
Gudrun Henricsson,
Anders Andersson
Marianne Myrsten
Metin Ardel
Ulla Trulsson
Mats Andersson
Nicke Lundblad
Håkan Fohlin
Av Kerstin Perski, integrerade i Ett drömspel av August Strindberg
Orionteatern 1990
Regi Lars Rudolfsson
Scenografi Per A Jonsson
Kostym Maria Geber
Föreställningen var resultatet av ett samarbete mellan Lars Rudolfsson (regi) Och Kerstin Perski(dramatiker). I denna nytolkning av ”Ett drömspel” tog vi fasta på August Strindbergs eget förord till pjäsen: ”…Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer. Personerna klyvas, fördubblas, dubbleras, dunsta av, förtätas, flyta ut, samlas. ” Inspirerade av Strindbergs egna ord lät vi pjäsen möta Catrine da Costa och hennes mörka öde. Några av pjäsens roller fick nya dimensioner och tog ibland gestalt av personer relaterade till den rättegång som fått namnet ”Styckmordsrättegången”. En helt ny roll tillkom: Catrine. Och i pjästexten integrerade vi nyskrivna texter som associerade till hennes liv och tragiska död.
En näsa mot fönstret
ett par flätor
någons barndom
förbi
En urvuxen flicka i en bortglömd kupé
ett hopkurat slag under en sönderriven smekning
Några avsågade
löften Ett trasigt leende
Här och där
Flisor
En radiopjäs av Kerstin Perski
Finska radioteatern 1990
Regi Eva Odrischinsky.
Helaftonspjäs av Kerstin Perski utvald bland 119 pjäser i projektet Ung dramatik
Urpremiär Östgötateatern 1988
Regi Göran Sarring
Scenografi & Kostym Andrew Jones
”Jag menade inte så!”
”Det gjorde du visst! Om du bara visste hur dåligt jag har mått!”
”Börja inte nu igen!”
”Du skulle ångra vartenda ord!”
”Ångra vadå?”
”Du kommer inte ens ihåg!”
”Kommer inte ihåg vadå?”
”Där ser du!”
Monodrama av Kerstin Perski
Urpremiär Länsteatern i Örebro 1987
Regi Judit Hollander
På bilden
Toni Wilkens
Manus till en kortfilm
SvT 1987
Regi Marcelo Racana